lördag 19 mars 2011

Perols Gudmund Olsson


Perols Gudmund Olsson
Foto: Erik Fredelius
 Efter lite googlande på nätet så hittade jag upphovsmannen till Gärdebylåten nämligen Perols Gudmund Olsson.

Perols Gudmund var en enastående spelman. Enligt Karl Sporr en av de främsta i Rättvik - vilket inte vill säga lite med tanke på när det sades. Han komponerade Dal Jerks gånglåt och han var den som tog Gärdeby gånglåt (Gärdebylåten) till Gärdebyn. Genom bevarade inspelningar har vi en nyckel till ett äldre Rättviksspel berättar Gunnar Fredelius på sin sida om Perols Gudmund Olsson.

Läs hela berättelsen där Gunnar Fredelius själv berättar ur ett personligt perspektiv om Perols Gudmund Olsson.Gudmund berättar också själv genom brev mm.

Själv har jag släktforskat för många år sedan och ser att jag också har mina förfäder i Gärdebyn. Pers Hans Olsson från Lerdal och Tång Kerstin Gudmundsdotter fick 1835 sonen Olof. Han var bror med den kände spelmannen Tång Gudmund Gudmundsson.

I mina papper från kyrkoböckerna har jag skrivit:
"Pers Gudmund Hansson (Tång Gudmund, Tåberg) 1839-1909, Gärdebyn. Favoritelev till Dahl Erik Olsson (Dal Jerk). Gudmund fick förtroende att spela på bröllop på Jerks fiol men först sedan Dal Jerk undersökt vänstra handens naglar så att de icke var för långa och skadade fiolsträngarna.

Jerk hade alltid en sten i penningpungen. Den hade gömts på altaret i Rättviks kyrka vid tre brudvigslar. Stenen skyddade mot troll och onda människor. Mot slutet av sin levnad gav Dal Jerk stenen till Tång Gudmund och sade; Du spelar så bra nu Gudmund så nu ska du ta vid där jag slutar. Du ska få stenen som gått under tre vigslar.

Gudmund föddes på Tånggården i Gärdebyn. Detta går att läsa om i Rättvikskrus från 1989 på sidorna 46-47."

/ Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar